2015. március 1., vasárnap

A szekeres cigány

Az uniós törekvésígéretek egyike az, hogy az emberi jogok elé jön. Megsemmisíti a tákolmányt. Az életet, minden szempontjából rendbe rakja. Ahhoz, hogy felzárkózhassunk, ujjá kell nekünk születni, azt mondják.
Úgy volt, hogy hetek óta egy épületfelújításból egy halom szemét, törmelék maradt, és nem fogyott, csak gyűlt. Nézegettük, mit kezdjünk vele? Ha itt van, ha nem, csak az én dolgom, bajnak van. Ha eltüntetem, senkit nem érdekel. De ha itt van, engem vesznek elő. Számítgattuk, vajon egy szekeres mennyiért vinné el? Ötszáz, hatszázért?
Közben a kutyák irtózatos ugatásba törtek ki. Éppen egy szekeres ment el a kapunk előtt. Összenéztem a szekeressel, egy öreg cigány hajtotta gebe lovát, szekere tele purdékkal. Bekiáltott, látván, hogy a szemetet nézegetem: elvigyem-e?
Behívtam, nézze meg. Nagy szakértelemmel vizsgálta a halom szemetet, mennyit adok kérdezte. Mennyit kérsz? Válaszoltam. Na de mennyiért éri meg magának? Háromszáz. Mondom. Négy és elviszem, mondja az öreg cigány. Jó, mikor? Most né, és már intett is a purdéknak, hogy lefelé a szekérből. Egy feleség és öt gyerek szállt le a szekérből, és már repültek is fel a szemetek a szekérbe. Akkor néztem meg jobban őket: rémszegények, mocskosak, szakadtak. Adtam neki még valami régi ajtót tokostól, örvendett neki, hogy a putrin lecseréli a nájlont.
A csóró cigány, aki ma elvitte a műhely udvarából a szemetet, nem tudom mit ért ebből az eurómaskarádéból? Vajon érdekli-e őt az egész?
De vajon az uniós törekvők mit tudnak ennek a szekeres cigánynak az életéről, lelkéről? Mit tudnak neki ajánlani, hogy megváltozzon az élete?

3 megjegyzés:

  1. Nem tudom, mit is írhatnék mást, mint hogy olvastam. De azt hiszem, ennyi most elég is.

    VálaszTörlés
  2. Ha százat mondassz, kettőért vitte volna. Persze ha ennyiért is megérte...
    Nehéz nekem is kitalálni, hogy mi mennyit ér.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amikor ez íródott más számolással számoltuk a pénzt. A napi átlagbér egy napszámosnak volt egy millió lej, a százast mi akkoriban százezerre mondtuk. Egy órás bér. A Négyszáz az tulajdonképpen négyszáz ezer lej volt. Senki nem vállalkozott volna egy millió alatt elvinni azt a törmeléket, ha egyáltalán valaki bevállalta volna. Azért örvendtem ennek a cigánynak...:-)

      Törlés